Mijn foto
Mijn naam is Mirjam, geboren in 1953 en al jaren wonend met mijn man Hans in de Flevopolder. Dochter en zoon zijn al een poosje het huis uit. Inmiddels zijn wij de Opa en Oma van drie prachtige kleindochters die we, als we de kans krijgen, heerlijk verwennen. Sinds november 2014 ben ik met pré pensioen. In de zomermaanden zijn we vaak te vinden in ons "zomerverblijf" in de Vendee. Heerlijk in de zon en genieten van alles wat er zoal te doen is op onze camping. Dat kan zomaar van alles zijn, potje jeu de boule, zwemmen, kletsen, fietsen en natuurlijk een wijntje! Sinds 2009 ben ik me bezig gaan houden met quilten. Heb een basiscursus gedaan en ben er helemaal aan verslingerd geraakt. Borduren, breien en haken doe ik ook graag. Kortom, ik ben met van alles en nog wat bezig!

donderdag 20 februari 2020

rulers en meer

Al maanden zat ik verlekkerd filmpjes op You Tube te bekijken van quiltrulers. Wat wordt een quilt toch mooi van prachtige patronen. Ik quilt graag op de hand, maar soms dient er zich een project aan wat ik machinaal wil doen. Nou lijkt dat met rulers heel gemakkelijk maar dat viel vies tegen. Dat moet je toch wel even leren, dus een workshop leek mij geen overbodige luxe. Gelukkig was in Lelystad die mogelijkheid er. Twee middagen en dat was wel een hele goede zet. Niet dat ik het nu al heel goed kan, maar ik snap nu wel hoe ik het moet doen en op ruitjespapier oefenen is wel heel handig.
Hierbij wat foto's van mijn oefenlapjes. Sommige lijken echt nergens naar maar de cirkels heb ik inmiddels wel al gebruikt op de quilt voor Ylva, onze jongste kleindochter. Ergens dit jaar gaat ze vast haar eerste Grote Bed krijgen en dan heeft ze haar eerste quilt te pakken!





Deze quilt ben ik "Quilt as you Go" aan het doen, met zo'n enorme lap onder de machine vind ik echt getob, nu is het behapbaar. Dit is 1/3 van de quilt, uiteraard komen er aan beide kanten nog brede sashings aan die ik ook ga voorzien van wat dresden plates, weet nog niet hoe, maar dat borrelt vanzelf op.








Natuurlijk blijft ook borduren zo leuk. Op de Facebook groep "Zesjes en dan...…"wordt elke week 1 borduurtje van 6x6 cm geplaatst. De eerste 5 zie je hier. Uiteindelijk wordt hier ook een quiltje van gemaakt. Nog geen idee hoe dat gaat worden maar in April weten we meer. 



Op de Handwerkbeurs heb ik er vast wat blauwe lapjes bij gezocht. Ga ze niet allemaal gebruiken denk ik, maar blauwe lapjes zijn nooit weg. Heb nog een leuk vakantieproject gevonden in blauwtinten, dus ik ben blauwe lapjes bij elkaar aan het sprokkelen. 
Mijn allereerste quilt hangt nu 10 jaar over de leuning van de bank en stiekem ben ik hem een beetje zat, er moet wat nieuws komen! Dat snappen jullie vast wel toch?

Toen de scholen op 28 januari jl staakten en DD vroeg of ik wilde oppassen op kleindochter Karlijn van inmiddels 9 jaar, was dat snel besloten. Natuurlijk, geen probleem. Oma, wil je je naaimachine meenemen en lapjes, ik wil een tas maken. Oeps, natuurlijk, maar Karlijn denkt dat deze Oma alles kan maar ik ken ook mijn beperkingen dus moet ik wel even precies weten wat dit dametje in haar hoofd heeft.
Maak maar een tekening zei ik en app me die maar dan kan ik zien wat je bedoelt.  Ik kreeg een hele film met uitleg. Ik zal jullie deze besparen, uiteindelijk wilde ze graag een patchworktas. Mag ik dan ook zelf achter de naaimachine? Natuurlijk! Ze had het zo door en wat zijn die kleine vingertjes rap!


Na enig aandringen van mijn kant mocht er ook een voering in en was ze zeer tevreden. Vervolgens hangt ze 2 dagen later aan de telefoon of we niet effe een zomerjurkje kunnen maken. Heel simpel Oma voor over mijn bikini. Nou, dat gaan we dinsdag in de Voorjaarsvakantie dan maar even proberen te fixen. Ik haat kleren maken maar inmiddels heb ik een patroontje gevonden, wat ik wel een beetje moet aanpassen, maar met een beetje geluk gaat het lukken.

Nu ga ik nog maar eens even achter de naaimachine en kijken of ik weer een blokje verder kom!

groetjes



2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je workshop hebt gevolgd voor met linialen te quilten. En je borduurtjes worden zo prachtig, vooral het verloopgaren! En je kleindochter weet precies wat ze wilt, leuk zoals ze poseert met de tas. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen