Mijn foto
Mijn naam is Mirjam, geboren in 1953 en al jaren wonend met mijn man Hans in de Flevopolder. Dochter en zoon zijn al een poosje het huis uit. Inmiddels zijn wij de Opa en Oma van drie prachtige kleindochters die we, als we de kans krijgen, heerlijk verwennen. Sinds november 2014 ben ik met pré pensioen. In de zomermaanden zijn we vaak te vinden in ons "zomerverblijf" in de Vendee. Heerlijk in de zon en genieten van alles wat er zoal te doen is op onze camping. Dat kan zomaar van alles zijn, potje jeu de boule, zwemmen, kletsen, fietsen en natuurlijk een wijntje! Sinds 2009 ben ik me bezig gaan houden met quilten. Heb een basiscursus gedaan en ben er helemaal aan verslingerd geraakt. Borduren, breien en haken doe ik ook graag. Kortom, ik ben met van alles en nog wat bezig!

zondag 12 februari 2012

weekend en snipverkouden

Lekker dan, heel Nederland op de schaats, behalve ik. Niet dat ik anders had geschaatst, maar toch......
In 1971, toen ik 18 was, heb ik leren schaatsen in de Ooijpolder onder de rook van Nijmegen. Als geboren en getogen Nijmeegse had ik voordien misschien 1 keer op "houtjes" gestaan en ik vond het helemaal niks, koud en je kreeg er zere tenen van. Dat was niet anders toen ik 18 was en mijn vriendje (nu mijn man) me wilde leren schaatsen maar ja, de liefde hield je warm toch? In de Flevopolder waar we in 1979 gingen wonen was water genoeg en uiteindelijk heb ik op kunstschaatsen toch nog wel eens een stukje geschaatst. Op de Oostvaardersplassen was dat, jaren geleden, voor het laatst. Op kunstschaatsen is er geen klap aan, iedereen sjeest je voorbij en er moet op je gewacht worden. Op Noren heb ik het 5 minuten geprobeerd en ben al 5 keer op m'n snufferd gegaan. Klaar,ik heb toen besloten dat ik niet meer het ijs op zou gaan, hooguit om een kind of kleinkind bij de hand te houden.
Dit was een lang inleiding, alleen maar om te vertellen dat ik snipverkouden ben, net niet ziek genoeg om in je bed te kruipen maar ook niet fit genoeg om nou eens even allerlei acties op touw te zetten, brr, ik moet er even niet aan denken.
Dus ben ik maar eens verder gegegaan met Leanne's House. Blok 3 heeft een ingewikkeld potje met blommetjes. Geen idee hoe ik dat nou eens netjes moet gaan doen. Netjes appliceren vind ik moeilijk, kleine steekjes maken is lastig. Voorlopig alles maar eens geregen en woensdag op de bee maar eens goede raad vragen. Ooit heb ik een middagje les gehad in appliceren volgens de methode van Ted Storm. Moeilijk dus.....
De kleurencompositie had ook beter gekund maar ik hoop dat als alle blokken af zijn het toch een mooi geheel gaat worden. Ben in ieder geval lekker bezig.

De hartjes heb ik gewoon op de machine met een ienimienisteekje gezigzagd maar ik denk dat het niet mooi is om dit met het potje blommetjes te doen.
Heeft iemand nog ideetjes? Ik hou me aanbevolen!!

8 opmerkingen:

  1. Met die hele kleine ministeekjes kan je het prima op de machine doen, de hartjes zien er prachtig uit. Sterkte met je herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je zou het stopvoetje erop kunnen zetten en dan onderstransport laten zakken,dan kun je met een gewoon steekje de rondjes erop naaien,zonder dat je de quilt hoeft te rond te draaien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben niet van de naaimachine........helaas........maar misschien toch gewoon oefenen. Ik kan ook nog niet zo goed apliceren maar weet wel dat je het leert door (kilo) meters te maken.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er hartveroverend uit! Gewoon zo doorgaan en lekker opknappen.
    Groetjes!

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. piep, je kan het freezerpaper doen, strijk je aan de achterkant van je stof, knip uit met naadjes, dan naadje naar binnen strijken, en opnaaien met onzichtbare steekjes, net voor einde stukje freezer eruit halen.
    Zoek,even op google appliceren en je krijgt zo alle methodes volgens mij hoor,
    want je okk nog steam a seam gebruiken en dan met festonsteek omranden

    succes

    knuf quiltingmieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mieke,

    Dank je wel voor het meedenken, ik ga twijfel nog steeds een beetje maar ga het denk ik netjes appliceren.
    Het resultaat zal ik zeker oo m'n weblog gaan zetten.

    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Mirjam, je kunt toch ook gewoon een mooi festonsteekje maken? Succes ermee, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het wordt al heel erg mooi! Nog een variatie voor appliceren:leg je getekende rondje met een klein naadje op een dunne plakvlieseline, en zorg dat de goede kant van de stof op de plakkant ligt! NIET STRIJKEN!! Stik met de machine het rondje op de vlieseline, helemaal rond. Dan geef je in het midden van het vlieseline rondje een klein knipje, zodat je de boel goed kunt draaien door deze opening. Nu zie je dat de plakkant van de vlieseline aan de buitenkant zit, rol de randjes uit. Nu kun je de rondjes goed op je ondergond schikken en als het naar je zin ligt vaststrijken. Nu met je naaimachine de rondjes appliceren, of met de hand...verschuiven zal het niet. Je kunt op deze manier ook de blaadjes maken...Ik kom snel weer kijken of het al een beetje lukken wil.

    BeantwoordenVerwijderen